به دلیل شرایط خاص جامعه در دوران امامت امام سجاد(ع)، روش انتقال معارف آن حضرت با جد بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) متفاوت بود و ایشان از زبان دعا استفاده میکرد. به طور نمونه در آن زمان حدیثخوانی کاملاً ممنوع بود. ممنوعیت نگارش حدیث پیامبر(ص) که بعد از فوت رسولالله(ص) پدید آمد و تا یک قرن بعد ادامه یافت، در زمان امام سجاد(ع) شدیدتر شد. خلأ حاصل از نگارش حدیث و نشر آن، زمینه مناسبی را برای بدعتها بهویژه از سوی یهود و نصارا پدید آورد تا اینان احادیث فراوانی را جعل کرده و به پیامبران الهی از جمله پیامبر اسلام(ص) نسبت دهند.
طبق آن چه در تاریخ و اسناد موجود است در آن زمان ظاهر اسلام حفظ نمیشد و بنیامیه در صدد بود با از بین بردن ظواهر اسلام، حرمت مکه و مدینه را از بین ببرد. فشار و تهدید بر بنیهاشم بیشتر از گذشته شده بود تا جاییکه مجبور شدند مکه و مدینه را خالی کنند و اثری از اهل بیت(ع) در آنجا باقی نماند. آنها مردم مدینه را به گونهای به فساد کشیدند که فحشا علنی و شرابخواری نیز مرسوم شده بود. حکومت بنیامیه، قصهخوانی را در سطح شهر و مساجد به راه انداخت و بدین ترتیب اسرائیلیات را وارد دین کرد. بدین صورت که حکومت، راویانی را از مسیحیان استخدام میکرد تا به بیان اسرائیلیات برای مردم بپردازند و خرافاتی را وارد اعتقادات مردم کنند. دکتر احمد امین در توصیف گوشهای از وضعیت عصر اموی نوشته است که دولت بنیامیه فن قصهگویی رسمی را رواج میداد. دربار خود را به روی شعرا و خطبا باز کرده و قصهگویان را در مسجد معین و موظف میکرد. منبع اصلی قصهخوانان را تورات و نقلهای شفاهی رایج در میان عالمان یهودی و نصرانی تشکیل میداد. قصهخوانان معمولاً در هنگام اقامه نماز برای عموم مردم به ایراد سخن و داستانسرایی میپرداختند.
بنیامیه به دنبال کوچکترین بهانهای بود تا حضرت(ع) را به قتل برساند. در نتیجه امام سجاد(ع) زمینه صحبت و خطابه را به هیچ عنوان نداشت و اقبال مردم به دین نیز بسیار پایین بود، لذا مطالب را در راستای دعا مطرح کرد. بدین ترتیب که حضرت شرایط زمانش را با پروردگار در میان گذاشته و نظام اسلامی مطلوب را از پروردگارش تقاضا میکرد.
امام سجاد(ع) میخواست جامعهای که هیچگونه معارفی به آن نرسیده و مرده را احیا کند. در نتیجه نظامهای اسلامی را از قبیل نظام خانوادگی، نظام اقتصادی، نظام اجتماعی، نظام سیاسی و... در مناجاتها و دعاهای خود مطرح و در قالب دعا از روابط بین آنها نیز گفتوگو کرد. این دعاها یعنی این نوع نظام باید در جامعه حاکم باشد نه نظام فعلی. دعاهایی که سبب میشد دقت مردم بیشتر شده و بفهمند نظام اسلامی واقعی همین است که امام سجاد(ع) از خدای خود میخواهد نه آنچه که امروز وجود دارد.
حضرت(ع) تمام دعاها را در ملاء عام انجام میداد و حکومت هم نمیتوانست متعرض ایشان شود زیرا مشغول دعا و مناجات بود. امام سجاد(ع) حتی برای مرزبانان حکومت بنیامیه نیز دعا میکرد. در واقع آن حضرت از نظام دفاعی و مرزبانی اصیل اسلام گفتوگو میکرد. به این صورت که طرح نظامات اسلامی از مأموریتهای امام سجاد(ع) و باز کردن و تشریح آنها از ماموریتهای امام باقر(ع) و نشر آنها از مأموریتهای امام صادق(ع) است.
بر محققین لازم است که با این دید، به تبیین و تفسیر صحیفه سجادیه بپردازند و این نظامات اسلامی را از صحیفه سجادیه استخراج کنند. بهعنوان نمونه در دعاهای ماه رمضان، امام سجاد(ع) ارتباط شخص با روزه و پروردگار را مشخص میکند و آموزش میدهد، زیرا جامعه آن روز این نظامات را نداشته و آنها از دست داده است. باید این موارد را بیرون آورد و تحلیل کرد. امام(ع) احیای این نظامات را از رب خود تقاضا میکند و به مسلمین میفهماند که اصل ما چه بوده و جامعه به چه روزی افتاده است.
در مرحله بعد این نظامات نیازمند آداب و احکامی است که حضرت(ع) این احکام را در رساله حقوق مطرح کرده و آداب این نظامات را نیز تبیین میکند. پس هم نظامات را به ما گفتهاند و هم آداب و احکام و ارتباطات میان این نظامها را مطرح نمودهاند. بر فرض اگر نظام خانوادگی ما تنظیم نباشد چه تأثیری در نظام اقتصادی ما خواهد گذاشت؟ اثر آن بر نظام سیاسی و اجتماعی چه خواهد بود؟ اگر امروز جوان ما نماز نخواند و ارتباطش با خداوند متعال قطع باشد چه تأثیری در دیگر نظامهای زندگی او خواهد گذاشت؟ اگر این روابط برای مردم روشن گردد، بیشتر استقبال خواهند کرد. زیرا میفهمند که چه تأثیری در زندگی دنیوی و اخروی آنها خواهد داشت و خسارت از دست دادن این نظامها را درک خواهند کرد. باید فقها علاوه بر بیان حکم مسائل از تأثیر حلال و حرامها نیز در نظامهای زندگانی مردم گفتوگو کنند تا مردم بدانند که چه خسارتی در پس اعمال نادرست وجود دارد و چه لطمههایی بر دیگر نظامات زندگی خواهد زد. دعاهای حضرت سرشار از مفاهیم عقیدتی و توحیدی است. حضرت به وسیله دعا، معارف را انتقال میدهد. این جریان و نظامسازی در تمامی دعاهای حضرت مشهود است.
نظر شما